Ratsastus

Ratsastus, se mahtava laji, jota voi verrata motocrossiin ihan helposti, mutta alla on 300-500kg eläin ja vielä pakoeläin. Olen siis ratsastanut jo pienestä saakka, mutta väli vuosia on ollut varmaankin 3 vuotta. Olen siis nyt taas aktiivisesti ratsinu kohta 3vuotta, ja olen tullut siihen tulokseen ettei se ratsastus oo jut se kivoin juttu, vaan juoksutus, ajaminen, poniagility ja nooo tietty maastossa käppäily on kivaa. Ratsastuksessa eniten ehkä tökkii nykyään se, että kun tipahdin tossa n. reilu puolvuotta sit pahasti ja sen jälkeen oon kyl ollu varpaillani. Siinä ei selvitty ihn säikähdyksellä, mutta ei se mikään tuha tluuta poikki kuitenkaan ollut :D Se on vaan semmonen laji, että ehjänä et tule tuskin selviämään.

Aluksi kävin talutusratsastuksessa jtn 2vuotta en kyllä tiiä yhtään miksi niin kauan. En siis ratsastanu ratsastajan kanssa vaan ilman. Oltiin ekaks siskoni kans siellä tunneilla, ja sit se lopetti sen ja mä jatkoin. No soonä samalla mulla oli kaveri joka oli harrastanu ratsastusta jo pitkään ja se innosti ottamaan hoitohevosen. Ekaksi hoidin yhtä siskoni kanssa ja yhden muun kaverini kanssa ja sitteen otettiin toinenkin. Sit tuli taas kesä ja sillon hoitohevoslista menee uusiksi.  Ja me piettiin kesä taukoo ja sit syksyllä jatkettiin yhden suomenpienhevosen kanssa n. 1vuosi. Sitten seuraavana kesänä taas lista meni uusiks ja sittenpä ei enää otettukkaan hoitohevosta, muistaakseni sen takia kun kaikki oli jo menny. No siinä tuli sitten jonkun verran taukoo ja sitten oisko ollu kesä 2012 niin meni läheiselle tallille ksäleirille ja se oli kyllä tosi parasta. Opin vaikka mitä ja innostus tuli takaisin. Yritin päästä yhdelle tallille tunneille, mutta kaikki tunnnit oli jo täynnä ja siihen se sit jäi oisinko ollu n. 2vuotta ilman hepoja ja sit selailin nettii ja olin et ei perhana meijjän lähellä onkin viel yks talli. No siellä kävin tutustuu ja kävin siellä vrmaankin 2.5vuotta ja sitten tietenkin koulu sotki koko homman, työvuoroja oli ja koulua oli pitkään. Ennen kun menin 9 amikseen niin sinä kesänä olin siskoni kanssa kesätöissä yhdellä ravitallilla ja voisin kyl sanoo et se kasvatti paljon ja sain niin paljon tärkeetä tietoo mitä ei välttämättä kaikki hevosihmiset edes tiedä ja se kasvatti paljon.

Tällä hetkellä nyt koulussa oon sit ratsastanut PALJON, lähes joka päivä maanantaista perjantaihin n. kolmen viikonajan ja viel jatkuu :D Tällä hetkellä ongelmia niin sanotusti on esteissä ja epävarmoilla hevosilla meneminen. No estekammo tuli siitä kun esteen jälkeen tipahin kun jalustin lähti jalasta, niin enpä oo sen kommin menny enää esteistä, ja mä tiiän et nyt todellakin pitäs just mennä niitä ja paljon. Samalla on tullu aateltua kaikkee muuta mitä voi hevosten/ponien kanssa tehä ja ne on saanu mulla paljon parempaa sijaa mun päässä. Esimerkiksi: Ajaminen, juoksuttaminen, poniagility, maastossa köpöttelu, hevosen kanssa ylipäätän oleminen ja tutustua erillaisiin hevosiin persoonana. Olenkin löytänyt melkoisen määrän niin sypaattisia hevosia/poneja, jotka on sulattanut sydämmeni täysin. Ja kyl mä tos välis talvella kävin ajamassa yhtä poniakin :)

No elikkäs tässä oli tämmönen kevyt sepostus mun heppailuista, kuvia laitan joskus ja oikein urakalla laitankin. Elikkäs mitä mieltä olitte postauksesta?! :)

Kommentit

Suositut tekstit